Két nagy elemző cég, a Forrester és a DisplaySearch szerint is fel fogják váltani a táblák a netbookokat, mert a kis méretű számítógépek, beleértve természtesen a netbookokat is, ugyanazt a szegmenst célozzák (másodlagos eszközök otthoni és mobil internetezésre, médiafogyasztásra). Mivel pedig az iPadból becslések szerint akár 10 millió is elfogyhat már idén (két millió már elkelt, és az Apple nem nagyon tud lépést tartani a kereslettel), és újabb szereplők is rohannak az új szegmensre, nagyon valószínűnek tűnik, hogy a tabletek leválthatják a hasonló szerepű netbookokat. A Forrester ugyanakkor úgy véli, hogy az asztali rendszereket leváltó laptopokból legalább 2015-ig biztosan több fog fogyni, és megmaradnak elsődleges gépnek.
Ennél sokkal radikálisabb véleményt fogalmazott meg az Initiatve médiaügynökség, ami szerint a jelenlegi tendenciák egyértelműen arra utalnak, hogy a laptopok el fognak tűnni a palettáról. Hogy milyen tendenciákkal is támasztják ezt alá? Például azzal, hogy egyre többen használják az okostelefonjukat internetezésre, ráadásul a mobil lassan átveszi az otthoni internetező, szórakoztató, információszerző eszköz szerepét is. Csakhogy ezek az érvek semmiben sem különböznek a Forrester érveitől, aki az Initiative-vel ellentétben ezt egy másodlagos piacnak nevezi.
A kérdés tehát az, hogy valójában mennyire másodlagos ez a piac. A netbookok piaca mindenképpen az, az tiszta sor, nem is lehet más, hiszen egy ugyanolyan, mint egy szokásos PC, csak lassabb. Ugyanazokat a programokat tudja futtatni, ugyanolyan operációs rendszert használ stb. A tabletek azonban aligha hasonlíthatók össze a netbookokkal.
A kérdés az, hogy képes-e helyettesíteni egy tablet a laptopkat is?
Az emberek nagy többsége a számítógépet otthon, és persze a munkahelyén is internetezésre használja, a magyarokról például tudható, hogy a legnépszerűbb időtöltéseik közé tartozik az online rádióhallgatás, az álláskeresés, az informálódás, a játék stb. Azaz pont azokra a másodlagosnak nevezett tevékenységekre, amelyeket a Forrester is említ, mert erre kiválóan alkalmasak voltak az amúgy lassabb, drágább laptopok is. Az asztali PC a lassabban újító munkahelyek, irodák, kreatív alkotók és egy másik kisebbség, a játékőrültek terepévé vált. Rajtuk kívűl valószínűleg senki se vesz már asztali gépet. Az átlagember számára a notebook feleslegesen sokszínű eszköz, mert mindössze a böngészőjét, egy-két üzenetküldő alkalmazást és a médialejátszóját használja. Márpedig úgy tűnik, a tabletek éppen erre lesznek használhatók. Azt, aki másra nem használta a laptopját, nem lehet majd meggyőzni arról, hogy a hasonló funkciójú, olcsóbb táblagép helyett a sokkal több feladatot ellátó laptopot vegye, ha egyszer olyan feladatokról van szó, amit sose használt.
Emiatt a laptopok, amik (lassan) teljesítményben felveszik a versenyt az asztali gépekkel, szép lassan ki fognak kopni a háztartásokból, és elnyerik az őket megillető helyet (bizonyos) munkahelyeken. A dokumentumelőállító vagy adminisztratív munkahelyeket viszont el fogják veszíteni, mert egy titkárnőnek vagy egy menedzsernek például bőven elég egy tabletet venni.
Az érdekesebb kérdés inkább az lesz, hogy a táblák hogyan fognak hatni az okostelefonok piacára.